Skip to content

Retragerea produselor de pe piață

Am căutat un exemplu de companie românească care să își retragă voluntar produsele de pe piață. Această procedură este recomandată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care impune agenților economici să plaseze pe piață „numai produse sau servicii sigure, care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate”. Acest lucru se face printr-un formular disponibil pe site-ul ANPC, însă, în ultimii ani, nicio companie din România nu a demarat un asemenea proces.

Am ales așadar o companie care are o filială și în România. Cel mai recent exemplu de retragere a unui produs de pe piață aparține brandului IKEA. În septembrie 2014, producătorul de mobilă suedez a încetat să mai comercializeze leagănul Gunggung. În urma utilizării acestor leagăne, s-a observat riscul ca sistemul de suspendare să se desprindă de structura de suport. Ca urmare, produsul a fost retras de la vânzare din toate magazinele IKEA din lume. Mai mult, în luna martie a fost retras baldachinul pentru pat, pe motiv că „există posibilitatea ca, în timpul somnului, bebeluşii sau copiii să tragă şi să își înfășoare în jurul gâtului perdeaua baldachinului care acoperă patul” (www.ikea.com/ro).

Ce ne place la această strategie?

A retrage voluntar un produs de pe piață oferă încredere clienților. Părinții doresc siguranță, mai ales în cazul achiziționării produselor pentru copiii lor. O companie care se oferă să suporte costurile retragerii unui produsdoar pentru că nu este 100% sigur este una care pune siguranța clienților înainte de profit.

Mai mult, chiar dacă există cea mai mică șansă ca acel produs să ajungă în vizorul presei ca produs riscant, pierderile cauzate de prejudiciul de imagine ar fi mult mai mari. Un exemplu bun este „Untdelemn de la bunica pentru prăjit”, pe a cărui etichetă scria că poate fi folosit „până la 6-8 utilizări repetate”. ANPC a decis retragerea acestui produs pe motiv că „îndemnul de a folosi uleiul la prăjiri repetate ne pune în pericol sănătatea şi încalcă legea”. S-a iscat, desigur, un adevărat scandal în presă.

Ce nu ne place la această strategie?

Costurile sunt foarte mari. Când retragi un produs de pe piață îl retragi de pe linia de producție (deci ce ai investit în crearea prototipului e pierdut), îl retragi de la raft (dacă nu are un substitut, ai pierdut parte din cifra de afaceri) și, mai mult, îl retragi din casele clienților care l-au achiziționat (când îi chemi cu produsul înapoi, va trebui să le returnezi banii integral). În plus, mai poate apărea și gândirea „dacă acel produs nu este bun, de unde știu că alte produse făcute de ei sunt bune?!”

Facebook Twitter Stumbleupon Tumblr Email

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

13 − 7 =

Iti mai recomand Marketing, Studii de caz (24 din 63 articole)


Prețul de referință sau prețul „ancoră” (anchor price) este una dintre cele mai întâlnite strategii când vine sezonul reducerilor. Funcționează simplu: prețul original este tăiat, ...