Skip to content

Putere și manipulare electorală

Din cauza istoriei când vorbim despre politică și mass-media, termenul de manipulare dobândește noi conotații. Nu trebuie să fii mare psiholog ca să îți dai seama că puterea politică folosită în mass-media este pentru a influența opinia publică. O emisiune favorabilă, un articol pozitiv sau critici cenzurate pentru a îmbunătăți imaginea celor care candidează. Dacă am face o listă cu toate emisiunile și articolele în favoarea diverșilor candidați ne-am putea contura o idee mult mai clară despre gradul de deformare a realității la care suntem expuși. Această muncă de anchetă cred că ar fi o temă foarte bună pentru studenții de la jurnalism sau chiar psihologie.

De aceea, a vota pe baza a ceea ce ne arată mass-media seamănă cu un exercițiu de ruletă rusească.

Cel mai des menţionat nume de politician în toată media online din primele șase luni ale anului a fost al premierului Victor Ponta. Șeful Guvernului a beneficiat de cea mai mare expunere și mediatizare pe site-urile din România în primul semestru. Numele său a apărut în 149.368 de articole, conform datelor companiei Media IQ, care monitorizează peste 110.000 de surse (incluzând site-uri de ştiri, bloguri, forumuri, Facebook etc).Sursa: obiectiv.info

Pe locul secund în privinţa prezenţei în media digitală se află preşedintele Traian Băsescu, care a fost prezent în 117.925 de articole, cele mai multe dintre acestea fiind scrise în primele trei luni, respectiv 69.564.

Premierul a fost foarte prezent în această perioadă, practic nu trecea o zi fără să îi auzim numele sau să îl citim. În același timp cota sa de popularitate era foarte crescută. Acum, în prag de alegeri sondajele zic că 40,6% dintre români îl vor vota pe Victor Ponta, iar 30,1% pe Klaus Iohannis: Sursa: b365.ro

De ce s-a întâmplat așa? Destul de simplu, zic psihologii, a ocupa spațiul vizual și sonor, a fi văzut și auzit în mod regulat și repetat surescită la o atitudine mai pronunțat favorabilă față de persoana astfel ”expusă”. Acesta este efectul simplei expuneri.

Mass-media, expunând publicul în mod repetat la anumite produse, creează o opinie pozitivă legată de aceastea. Același efect se întâmplă în publicitate, dar și în organizarea marilor evenimente sportive (Cupa Mondială de Fotbal, Super Bowl) sau în politică. Așadar mare atenție la ceea ce lăsați să treacă în spațiul vostru intim de acasă. De aceea, poate sfârșim prin a ni se părea plăcute elementele noi care ajung să capete statutul de familiaritate și regularitate, pentru simplu motiv că postul TV, radio-ul, Facebook-ul sau blogul care ne place să-l citim est un adevărat element de intimitate.

Atenție și la următoarea capcană: în mod regulat ziarele publică sondaje în care o personalitate politică este creditată cu majoritatea voturilor favorabile, deși nu s-a evidențiat în mod special prin acțiunile sale nici în cadrul guvernului, nici pe scena internațională. Conform unor studii, acest aspect este determinat de ”influența socială”. Influența socială descrie tendința de a aprecia ceva sau pe cineva pentru că știm că este apreciat de alții.

Numeroasele experimente au arătat că facem adesea alegeri în funcție de părerea majorității (aplaudăm la un spectacol dacă și ceilalți o fac, alegem să cinăm într-un restaurant dacă acesta e mai plin, cumpărăm mărci recunoscute ca să dăm bine în ochii celorlalți).

Acest mecanism ne ajută să înțelegem de ce sondajele nu sunt un instrument util de reflecție politică spre interesul cetățeanului.

Efectul sondajelor rezidă în publicarea lor. Ele sunt cele care, difuzate în mod regulat de mass-media, creează un curent majoritar, de aceea este puțin rezonabil să te încrezi în sondajele care apar în lunile premergătoare alegerilor.

 

Facebook Twitter Stumbleupon Tumblr Email

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

two + eight =

Iti mai recomand Marketing, Studii de caz (21 din 62 articole)


România nu are un brand de țară... Au fost plantate semințe, dar niciuna nu a crescut încă suficient încât să ne bucurăm de fructe. Ori ...