Skip to content

Persuasiune. De ce oamenii politici își petrec timpul criticând adversarul?

”X sau opoziția nu a mai propus nimic concret de 3 ani”, ”Programul propus este catastrofic”, ”Adversarul meu nu propune nicio măsură concretă pentru a redresa situația economică a țării.” și exemplele pot continua. Campaniile electorale sunt îmbâcsite de acest tip de atacuri directe și critici. Deși ne-am putea aștepta ca opinia publică să fie mai interesată de propuneri constructive decât de atacuri răutăcioase, se întâmplă exact pe dos. Și totuși, faptul că actorii politici acordă atât de mult timp criticării adversarului înseamnă că au motive.

Studiile de psihologie au arătat că memorăm mai bine argumentele negative decât pe cele pozitive, ne apropiem mai mult de o persoană care folosește argumente negative decât pozitive. Iar studiile mai zic așa: când suntem de partea unui candidat politic care îți critică într-una adversarul avem toate șansele să-i rămânem fideli chiar dacă primește la rândul său critici. Dimpotrivă, dacă suntem de partea unui candidat care are un discurs prea pozitiv, care îi pune în evidență propriile inițiative, riscăm să ne schimbăm părerea ulterior. De aceea, psihologia zice că pentru o personalitate politică este rentabil să-și consacre o parte din timpul său atacării acțiunilor

Psihologii zic că acest fenomen are următoarea explicație: formarea unei preferințe plecând de la o perspectivă negativă produce o atitudine de rezistență generală la persuasiune în rândul publicului atât de bine, încât există apoi tendința de a-și păstra poziția.

Scandalurile privind chestiunile financiare sau de moravuri sunt posibilități de a ataca adversarul și de a atrage astfel adeziunea stabilă a electoratului.

Astfel, cunoscând efectul de negativitate, putem să înțelegem de ce atacurile și criticile la adresa adversarului sunt atât de importante în campania politică.

 

Facebook Twitter Stumbleupon Tumblr Email

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

seven + eight =

Iti mai recomand Studii de caz (6 din 39 articole)


Din cauza istoriei când vorbim despre politică și mass-media, termenul de manipulare dobândește noi conotații. Nu trebuie să fii mare psiholog ca să îți dai ...