Skip to content

Marketingul = un centru de cost?

Am auzit de nenumărate ori, numai în ultimii 3 ani, cel puțin, antreprenori sau manageri care au zis ca nu mai au bani sa investească în marketing acum, ca deja au investit în spațiu, în oameni, în echipamente și în câte altele. Cu toate acestea aveau nevoie de clienți pentru business-urile pe care le conduceau, însă nu vedeau beneficiile de a investi și în marketing, iar dacă ar fi investit își doreau rezultate aproape instant, ca Ness-ul la plic. 🙂 L-ai luat, ai încălzit apa și ai turnat-o peste conținut și gata cafeaua. 🙂 Ori lucrurile în marketing nu merg chiar așa, marketing-ul este o investiție pe termen mediu și lung, și ar fi bine să fie perceput ca un centru de venituri și nu un centru de cost. Din pcăcate, prea mulți tratează marketingul ca pe un cost oarecare pe care l-ar tăia imediat. În general, companiile fac următoarea clasificare a departamentelor, fie sunt centre de cost, centre de profit sau centre de investiție.

Marketingul poate fi mai mult decât un centru de cost, este o investiție în succesul oricărui business, fie că vorbim de afaceri locale, producători sau clinici medicale.

Este marketingul cu adevărat un centru de cost?

Chiar dacă momentan ești mulțumit de fluxul de clienți sau de pacienți, nu te poți aștepta ca acest număr să rămână ridicat fără să depui vreun efort să reții sau să câștigi noi clienți sau pacienți fără o strategie de marketing solidă. Iar bugetul trebuie să reflecte acest lucru.

Ce înseamnă un marketing bine făcut?

Poate mă repet, dar un marketing bine făcut, care funcționează nu este de fapt un cost, ci o investiție. Obiectivul ar fi să găsești strategii cu ROI  de 3:1 până la 5:1 sau chiar mai mult, iar în acest caz, vei investi mai mult pentru a genera mai mult. În final îți vei multiplica câștigurile printr-o strategie continuă de marketing, iar în această situație vei fi dispus să aloci marketingului suficient timp și buget pentru a avea rezultate. În loc să te concentrezi pe cât costă, vei urmări rezultatele vs investiție„.

Așadar marketingul poate fi mai mult decât un centru de cost dacă se poate dovedi că această activitate generează venituri. Partea mai puțin distractivă e că acest lucru nu se poate urmări foarte ușor în lipsa tool-urilor,  și mai ales în cazul serviciilor sau a tipurilor de business de unde vânzările sau programările nu sunt tranzacționate exclusiv online, prin intermediul unui website. Asta nu înseamnă că e imposibil! 🙂 Este foarte important să existe o strânsă colaborare între proprietarii business-ului, cei care intră în contact cu clienții sau pacienții, personalul de la recepție și specialistul de marketing care a creat și implementează strategia de marketing (nu e obligatoriu să fie una și aceeași persoană). De ce? Trebuie corelate activitățile de marketing pe care le-a desfășurat într-o anumită perioadă cu rezultatele obținute, indiferent dacă acestea sunt pozitive sau nu. Trebuie să știe ce funcționează și ce nu funcționează pentru a analiza și a face ajustările necesare.

Fundația unor campanii de marketing de succes este strategia. Aceasta este începutul procesului și în această etapă stabilești cum faci research-ul, cine îți este audiența țintă (buyer persona), unde îi găsești (canalele), cum vrei să te poziționezi, care îți sunt punctele tari, punctele slabe și cum poți să le folosești în avantajul tău sau cum poți să le contracarezi prin planificare  (pe scurt, analiza SWOT) și nu în ultimul rând acțiuni specifice de marketing. Nu uita să ai obiective SMART și indicatori de performanță (KPIs), sunt vitale pentru un plan bun de marketing. Strategia va lua în calcul brandul pe care deja îl ai (dacă nu vorbim de un business nou), misiunea și obiectivele de business pe care ți le-ai stabilit.

Strategia de marketing este harta care te va ajuta să știi încotro mergi și cu ajutorul ei îți vei da seama dacă ai ajuns acolo unde ți-ai stabilit.

P.S. Nu există o strategie unică care se potriveste oricărui tip de business, chiar dacă vorbim de aceeași industrie. Spor în toate! 🙂

 

Facebook Twitter Stumbleupon Tumblr Email

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

18 + ten =

Iti mai recomand Marketing (1 din 49 articole)


În perioada 9-10 noiembrie 2018, la Cluj a avut loc TeComm, un eveniment dedicat industriei de eCommerce. Am scris pe larg, într-un guest post, despre ...